Expedice maják Struga!
Sešel se rok s rokem a protože mě již dost dlouho pálila chodidla a tak nějak mě to táhlo na cesty, navrhl jsem Honzovi OK1JK uspořádat menší expedici. Můj návrh jet do chorvatska a zopakovat si něco ve stylu Poreru zprvu nepadl na dvakrát úrodnou půdu. Upřímně se ani moc nedivím. Co v chorvatsku že? A jak říká klasik:" Když to srovnám s tím výletem na Kokořín ....atd." co pohledávat v 9A z pohledu radioamatéra. Změna v myšlení nastala v okamžiku kdy jsem navrhl pojmout tuto akci ve stylu dovolenkovo- rádiovou a sám pro sebe jsem ji nazval " AKCE DORA" . Pravdou je, že po poněkud vlažném začátku se díky Honzovi vše rozjelo naprosto šíleným tempem. Dá se říci, že zhruba po deseti dnech bylo vše zařízeno a zbývalo jen vyrazit. Naším cílem byl maják Struga na ostrově Lastovo. To obnášelo cestu autem do Splitu a pak cca 4,5 hodinovou cestu trajektem přes Korčulu na Lastovo, což se neobešlo bez přestupu na druhý trajekt. Po docela zmatečném vylodění a nalodění se ve Vela Luce na Korčule jsme úspěšně pokračovali na ostrov Lastovo menším trajektem. Počasí nám moc nepřálo. Déšť a vítr nebylo to co bychom si zrovna přáli. Houpání trajektu bylo sice docela silné, ale pro nás otrlé cestovatele snesitelné levou zadní. Ještě že jsme přistáli v Ubli na Lastovu tak brzo. No trvat to ještě hodinu tak za sebe neručím. Zde na tomto místě musím podotknout jednu bezvýznamnou leč nezanedbatelnou skutečnost. Trajekt odjížděl ze Splitu v 10:00 a jelikož jsme vyjížděli z Prahy okolo 22:00 předešlého dne vypadalo to, že bychom ho ani nemuseli stihnout. Další odjížděl v 17:30 a s přihlédnutím na dobu cesty cca 4,5 hodiny by náš příjezd na maják byl v pozdních nočních hodinách, což se nejevilo zrovna dvakrát jako optimální. V popisu příjezdové cesty se též mluvilo něco o tom, že je potřeba dbát na velkou opatrnost neboť hrozí poškození vozidla. Zkrátka vyhlídky nevalné. Bohužel situace se takto vystříbřila a nešlo posunout čas odjezdu na dřívější dobu. Jak se však ukázalo během cesty vše se velmi pohodlně stihlo a okolo 8:30 ráno jsme již byli připraveni se nalodit ve Splitu. Trajekt právě připlouval, tak nebylo co řešit. Cestovali jsme lodí jménem Korčula. Po vylodění na Lastovu v malebném Ubli následoval přesun na vzdálenost cca 15 km přes městečko Lastovo do oblasti našeho cíle. Cesta byla příjemná a po poměrně klikaté asfaltce přes Lastovo jsme dorazili do Skrivené Luky a to už byl maják Struga doslova na dohled. Poslední zbývající část cesty byla kamenitá nezpevněná a v kritické části naštěstí pokrytá vrstvou betonu. Několik zbývajících metrů již byla pohoda. Auto vydrželo a my unavení dorazili do cíle cesty. Po bleskurychlém seznámení se s panem Kvintou a jeho manželkou následovalo stejně rychlé ubytování. Ubytování na majáku je standartní tak jako na ostatních majácících. Tentokrát jsme měli k dispozici dvě ložnice, kuchyňku a jednu samostatnou místnost. Nechyběl samozřejmě ani záchod, umývárna a malá koupelnička. Jak se ukázalo byla to velmi dobrá volba. Onu samostatnou místnost jsme použili pro umístění nezbytného rádiového vybavení a velice dobře posloužila jako výborný hamshack. Velká výhoda byla v možnosti uzavření této místnosti a v odizolování se operátora od ostatního ruchu. Po nezbytném mírném přeorganizování nábytku ve prospěch hamshacku a v mírné přípravě všech potřebných zařízení došlo k poradě o instalaci antén. Nemohlo následovat nic jiného než instalace prvních antén. Došlo na vertikál GP7 a na vertikál pro pásmo 20m lambda 1/4. Instalace proběhla velmi rychle a po nezbytném přeměření a doladění měl tu čest Jirka OK1IEC udělat několik zkušebních QSO a tím vlastně zahájil činnost naší skupiny na Lastovu. Postupně jsme se u rádií vystřídali spravedlivě všichni tři operátoři a po půlnoci jsme po cestě a aktivaci dočasného QTH únavou znaveni odešli všichni svorně do svých postelí.Opakuji do svých postelí. Po rychlé ranní snídani došlo na instalaci některých drátových antén dipolového typu na pásmo 80, 40 a 17m. Současně nastalo plné nasazení operátorů na pásmech podle toho jak postupně přibývaly antény. Provoz jsme se snažili udržet co nejdéle a to vždy jednu stanici. Denní průměry se pohybovali v rozmezí okolo 20 hodin. Nejaktivnější byly středa, čtvrtek a pátek kdy jsme byli v éteru cca 22 hodin denně za neustálého a pravidelného rytmu 2:4. Vždy to bylo dvě hodiny u rádia a čtyři hodiny "volna". V době volna to znamenalo něco připravit ostatním k jídlu nebo případné upravení antén či stavba jiných a hlavně využít chvilky volna k odpočinku. Dále se naskytovala i možnost krátkých procházek po okolí majáku. Věřte, že to stálo za to. Okolí poskytovalo krásné a hlavně velmi vysoké skály s velkými příbojovými vlnami. O výhledu do okolí nemluvě. Ten byl opravdu k nezaplacení. Okolní drobné ostrůvky jsou jako kameny rozházené někým velkým do vod jadranu. Naše chvilky volna jsme využili k nutnému doplnění zásob a k dvěma dopoledním výletům po ostrově. Největší z pohledu osídlení je městečko se shodným jménem jako ostrov – Lastovo. V městečku žije zhruba 750 stálých obyvatel. Lastovo má velmi specifickou architekturu a místní zajímavostí jsou zvláštní komíny zvané „fumari“.
Městečko Lastovo působí takovým ospalým nebo lépe klidným dojmem. Nenechali jsme si ujít možnost vyšlápnout na menší kopeček přímo nad městečkem. Nachází se zde místní chorvatská meteorologická stanice. Takže pokud se podíváte na netu na aktuální počasí na Lastovu tak je to z této stanice. Na stanici jsme narazili na místního zaměstnance a i přes to, že je obehnána plotem nás velmi ochotně pustil do oploceného prostoru. Odtud je nádherný pohled na většinu východní části ostrova a na jižní část ostrova Korčula. Na východě je vidět i ostrov Mljet. Mezi ním a Lastovem jsou ony ostrůvky. Jako cíl našeho druhého výletu jsme se rozhodli zdolat nejvyšší horu ostrova. Tuším, že se jmenuje Hum (nebo tak nějak) a vrchol se nachází v nadmořské výšce 418 m nad hladinou mořskou. Odtud je nádherně vidět jednak celý ostrov a jednak i okolní více či méně vzdálené ostrovy. Namátkou jmenuji třeba Sušac a překvapivě i nejvzdálenější chorvatský ostrov Palagruža. Pravda Palagruža je vidět již ve velkém oparu a vlastně jakoby byla spodní část již částečně skrytá za horizontem, ale vidět je. Identifikace byla vcelku jednoduchá. Jednak mám dobrý orientační smysl a jednak lze to zjistit z nočního pozorování majáků. O mém skvělém orientačním smyslu svědčí třeba to, že i opilý vždy trefím domů. Sice kolikrát nevím jak, kudy a kdy, ale vždy dojdu. To jen na okraj, aby si někdo náhodou nemyslel, že jsem nějaké orientační béčko. Jéé to jsem se pochválil. Chvilka zbyla i na to namočení se do slané mořské vody. Hotový balzám na mou duši a tělo.
„Japonec na konec“ … na majáku bylo celkem rušno. Před domkem rodiny Kvinta nedaleko majáku se servírovaly téměř každý večer lahodné pokrmy hostům z nedaleké osady Skrivena Luka. V okolních apartmánech se vystřídalo několik párů. Nejvíce jsme se spřátelili s párem z Japonska. Společné jsme jako zástupci Evropanů a Asiatů oslavili globalizaci mexickou tequilou. Při té příležitosti jsme si také procvičili japonská slovíčka: 健康飲料 [Kenkō inryō] a ありがとう [Arigatō]. Slovíčka jako Banzai nebo Tora Tora jsme radši vynechali.
Dále se omezím na technicko-taktická data související s touto akcí.
Expediční team: Ruda OK1HWS, Jirka OK1IEC, Jan OK1JK a řidič/dovolenkář Honza Kolly.
Cílová destinace: Lighthouse Struga
WLOTA 0815 – World Lighthouse On The Air www.wlota.com/weu.htm
IOTA EU-016 - Islands On The Air (Island Lastovo) www.rsgbiota.org/info/groupinfo.php
IOCA CI-051 - The Islands of Croatia Award ioca.hamradio.hr/
9AFF 011 - 9A Flora Fauna Award www.inet.hr/9a6aa/WFF/9Awff.htm
Termín: 24.9. - 4.10. 2010 (26.9.-2.10. on-air)
Cíl expedice: Aktivace majáku Struga a ostrova Lastovo formou dovolenkové "záplaty" za zrušenou VP8.
Maják Struga (wlota 815) je vybudován ve výšce 84m na vrcholu strmé skalní stěny v nejjižnější části Ostrova Lastovo. Vlastní věž je o jedenáct metru nižší než věž majáku Porer a je vysoká jen 20m.
Po celou dobu naší mikro-expedice tedy pracovalo vždy pouze jedno pracoviště.
Pracoviště SSB a CW:
- Transceiver Elecraft K3
- PA Ameritron AL-800 (cca 500-800W)
Pracoviště DIGI:
- Transceiver Yaesu FT-950
- Microham Digi Keyer (RTTY + PA Ameritron AL-800 cca 400W)
Antény:
- 80m invertované V
- 40m invertované V
- 30m slooper + trapovaný all-band vertikál ¼ GP
- 20m vertikál ¼ GP
- Vyšší pásma trapovaný all-band vertikál (viz jako u 30m)
Operátoři a mody:
OK1HWS – primárně SSB a sekundárně DIGI
OK1IEC – primárně SSB a sekundárně CW
OK1JK – primárně DIGI a sekundárně SSB
Ostrov Lastovo má v celku zajímavou historii a díky svému umístění v Jaderském moři byl velmi autonomní až do 15 století. Po první světové válce ostrov připadl Itálii a po druhé světové válce Jugoslávii. Prakticky až do vyhlášení samostatného chorvatského státu byl ostrov cizincům zapovězen. Důvodem byla vojenská zařízení a jejich využití tehdejším socialistickým státem. Jen z toho co jsme viděli se jedná o podzemní přístaviště pro vojenská plavidla a opuštěnou radistickou základu těsně pod vrcholem Hum v cca 400 metrech. Dnes je zde mimo jiné komunikační systémy instalován i AIS universal Automatic Identification System, pro monitoring v námořní dopravě (161.975 MHz a 162.025 MHz).
No co dodat na závěr? Mě osobně velmi překvapil zájem stanic o tuto lokalitu, vždyť co si budeme povídat? 9A není lokalita kvůli které by radioamatérská komunita nespala. Ovšem naprosto neuvěřitelné pile-upy stanic doslova z celého světa prakticky po značnou část dne hovoří za vše. Honzo (OK1JK), Jirko (OK1IEC), Honzo (Koly alias Igor) přijměte mé velké poděkování za proběhlou expedici a za naprosto super akci. Sám za sebe mám docela obavy zda to lze z pohledu naprosté pohody a obětavosti všech členů vůbec kdy opakovat a překonat. Pánové klobouk dolů to se fakt povedlo.
Info také na www.jan.kepic.cz
Náhledy fotografií ze složky Struga 2010